نکته های مهم درخصوص استفاده از مقرری بیکاری
مقرری بیمه بیکاری چگونه بگیریم؟
بیمه بیکاری از جمله موضوعات مهمی است که بسیار پرسیده می شود در ادامه نکته های مهمی را در خصوص استفاده از مقرری بیمه بیکاری که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود با هم مرور می کنیم
با بیمه جو همراه باشید
1. زمان بیکاری و اخراج کارگر (برگههای اخراج یا عدم نیاز) دقیقا باید با زمان پرداخت حقبیمه وی منطبق و متناسب باشد. یعنی از زمانی که فرد اخراج میشود نباید از آن به بعد حقبیمه وی به شعب سازمان پرداخت شود و یا نباید بین زمان ترک کار با زمان اخراج مندرج در نامه اخراج یا عدم نیاز فاصله باشد. همچنین نباید در سابقه فرد هنگام اخراج خلأ بیمهای به وجود آید و یا بین زمان پرداخت حقبیمه و بیکاری بیمهشده همپوشانی ایجاد شود. مغایرت در این امور موجب تعویق در پرداخت مقرری و یا عدم استحقاق متقاضی بیکار خواهد شد. کسانی که در مورد زمان اخراج واقعی و آنچه در نامه اخراج یا عدم نیاز آنان درج شده مغایرتی وجود دارد یا کارفرما سهوا زمان اخراج را اشتباهی به شعبه اعلام کرده باشد باید مدارک لازم را به شعبه مربوطه ارائه و درخواست اصلاح و رسیدگی کنند. در غیر این صورت تنها راه برخورداری از مقرری بیمه بیکاری، درخواست اصلاح تاریخ اخراج و سوابق مربوطه توسط هیئتهای حل اختلاف وزارت کار خواهد بود.
2. فرصت مراجعه به هیئتهای حل اختلاف وزارت کار برای درخواست بیمه بیکاری از زمان اخراج یک ماه است و فقط در شرایط خاص کارگر میتواند تا سه ماه نیز به مراجع مذکور مراجعه کند. بدون عذر موجه مثل بیماری و… هیئتهای حل اختلاف بههیچوجه درخواستهای بعد از گذشت یک ماه را نمیپذیرند.
3. استفاده یکباره از تمام مدت استحقاقی مقرری بیمه بیکاری توسط کارگر بیکار اقدام صحیحی نیست. بهتر است در صورت یافتن شغل مناسب، فرد بیکار اشتغال جدید را بپذیرد تا بتواند از این امکان در دفعات بعد نیز استفاده کند.
4. با توجه به اینکه مقرری بیمه بیکاری 55 درصد حقوق فرد است، در برخی موارد که بیمهشده بخواهد از تعهدات بلندمدت سازمان (از قبیل مستمریهای بازنشستگی و…) استفاده کند، دریافت مقرری مذکور بهصرفه نیست. مخصوصا کسانی که بر مبنای حقوقهای بالا حقبیمه پرداخت میکنند، دریافت مقرری بیمه بیکاری بر میزان و مطلوبیت خدمات دیگر تاثیری منفی خواهد داشت.
سوالی دارید؟ من پاسخگو هستم —>>> تماس با مشاور بیمه
دیدگاهتان را بنویسید