مفاصاحساب بیمه چیست؟حق بیمه قراردادهای پیمانکاری چطور محاسبه می شود؟

اگر حسابدار یا صاحب یک شرکت خدماتی ، تولیدی ، پیمانکاری و یا از اشخاص حقیقی باشید که پروژه های پیمانکاری و با کارفرما (واگذارنده کار) طرف هستید حتما با عنوان مفاصاحساب بیمه آشنایی دارید شاید هم تازه این عبارت را مشاهده یا شنیده اید در هر صورت در این مطلب از سایت بیمه جو ، صفر تا صد مفاصاحساب را با هم بررسی می کنیم :
مفاصاحساب بیمه چیست؟
مفاصاحساب به معنی تسویه حساب کردن و مفاصا حساب بیمه یکی از انواع مفاصا حساب است که از طریق آن، تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی صورت میگیرد. همانطور که در مادههای 37 و 38 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 1354 آمده است، درخواست این تسویه حساب بر اساس مراحل خاصی انجام میشود. به عبارتی دیگر، پس از پرداخت بدهی مرتبط با بیمه به سازمان تامین اجتماعی، برگ تسویه حسابی تحت عنوان مفاصاحساب بیمه مبنی بر تسویه حساب کامل بدهی متقاضی صادر میشود.
مفاصاحساب بیمه چیست و در چه زمانی باید صادر شود؟
تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی و صدور مفاصاحساب بیمه در 3 مورد زیر باید حتما انجام شود :
1 – اگر شما مالک یک کارگاه، شرکت و… هستید و حق بیمه پرسنل خود را پرداخت میکنید، در زمان انتقال، رهن، اجاره یا فروش ملک (یا منافع آن) باید تمام بدهیهای پیشین آن را پرداخت کنید. حق بیمه هم یکی از همین بدهیها محسوب میشود. شما باید پس از پرداخت بدهیهای خود به تامین اجتماعی، برای دریافت مفاصا حساب بیمه اقدام کنید و این سند مالی را در زمان انتقال کارگاه به خریدار، همراه داشته باشید. (توضیح : در زمان نقل و انتقال ، دفاتر اسناد رسمی استعلام از شهرداری،سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی می گیرند) لازم به ذکر است، در صورتی که بدون برگه مفاصاحساب بیمه اقدام به فروش یا انتقال ملک مذکور کنید و مشخص شود که ملک مذکور در زمان انتقال، دارای بدهی بوده است، این بدهی شامل خریدار و فروشنده (انتقال دهنده و انتقال گیرنده) میشود. به عبارت بهتر، هر دو طرف قرارداد در برابر سازمان تامین اجتماعی بطور تضامنی مسئول هستند و باید برای پرداخت این بدهی و جریمه آن اقدام کنند.(رعایت ماده 37 قانون ت.ا)
2 – اگر پیمانکار هستید و پروژه های پیمانکاری انجام می دهید مکلف به بیمه نمودن پرسنل شاغل در پیمان هستید و مطابق با ماده 38 قانون تامین اجتماعی باید در خاتمه قرارداد نسبت به اخذ مفاصاحساب بیمه از تامین اجتماعی اقدام نمائید. از نظر قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی هرگونه کاری که توسط اشخاصی (شخص حقیقی، انفرادی یا گروهی یا حقوقی) بغیر از کارکنان کارفرما برای آن کارفرما انجام گیرد، قرارداد پیمانکاری محسوب میشود و لازم است قوانین و مقررات و نیز تکالیف کارفرما و پیمانکار در خصوص آنها اعمال گردد. به عبارتی سازمان تأمین اجتماعی حسب قوانین، مقررات و الزامات قانونی پیگیر بیمه نمودن افراد شاغل در قراردادهای پیمانکاری است.(رعایت ماده 38 قانون ت.ا)
3 – در زمان تمدید پروانه کسب و کارت بازرگانی باید از تامین اجتماعی مفاصاحساب بیمه گرفته شود.
در ادامه برای روشن شدن موضوع مفاصا حساب بیمه به تشریح ماده 38 وتبصره های الحاقی می پردازیم :
ماده 38 قانون تامین اجتماعی و حق بیمه قراردادهای پیمانکاری
در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می شود کارفرما باید در قراردادی که منعقد می کند مقاطعه کار را متعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد. پرداخت پنج درصد بهای کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارائه مفاصا حساب از طرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانی که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود را در موعد مقرر به سازمان تسلیم و پرداخت میکنند معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.
یکی از مسایل مهم در زمینه قراردادهای پیمانکاری سازمانها و موسسات مشمول این ماده قانونی است. در بخش بیمه ای نظام تأمین اجتماعی کشور حدود 18 صندوق بازنشستگی فعال است که یکی از این صندوقها سازمان تأمین اجتماعی است. پس این احتمال وجود دارد که کارفرمایان (واگذارندگان کار) یا پیمانکاران اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باشند. در این راستا سوالی که مطرح میشود این است که ایا اشخاص مذکور مشمول قوانین و مقررات پیمانکاری سازمان تامین اجتماعی هستند یا خیر؟
دیدگاهتان را بنویسید