حسابرسی بیمه چیست؟
حسابرسی بیمه یا بازرسی از دفاتر قانونی در حال حاضر یکی از چالش های اصلی کارفرمایان و پیمانکاران می باشد. بازرسی در سازمان تامین اجتماعی به 2 صورت : بازرسی کارگاهی و بازرسی از دفاتر قانونی انجام می شود.
بطور کلی حسابرسی بیمه مطابق با ماده 47 قانون تامین اجتماعی به تمام اقداماتی که در راستای رسیدگی به اسناد و مدارک مالی کارفرمایان، پیمانکاران و دفاتر قانونی شرکتهای دارای کد کارگاهی و پرونده بیمه در سازمان تامین اجتماعی، با هدف شناسایی هزینهها و مخارج مشمول بیمه انجام میشود، میگویند.
متن ماده 47 قانون تامین اجتماعی : کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه شدگان همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه به بازرس به سازمان دراختیار او بگذارند. بازرسان سازمان می توانند از تمام یا قسمتی از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و برای کسب اطلاعات لازم به هر یک از روسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند. بازرسان سازمان حق دارند کارگاه های مشمول قانون را مورد بازرسی قرار دهند و دارای همان اختیارات و مسئولیتهای مذکور در مواد ۵۲ و ۵۳ قانون کار خواهند بود. نتیجه بازرسی حداکثر ظرف یکماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.
مطابق با ماده 148 قانون کار کارفرما باید براساس مجموع کارکرد کارگر ، حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید و مطابق با ماده 36 قانون بیمه، مسئول پرداخت سهم خود و بیمه شده به تامین اجتماعی است پس حسابرسی بیمه انجام می ود تا از پرداخت صحیح حق بیمه کارگر اطمینان حاصل شود.
حسابرسی بیمه از چه سالی انجام می شود؟
تا قبل از سال 1396 با توجه به ماده 13 قانون تجارت ذرخصوص نگهداری دفاتر قانونی ، بازرسی از دفاتر قانونی تا 10 سال هم انجام می گرفت اما در سال 1396 مصوبه ای ابلاغ شد که بازرسی از دفاتر قانونی شرکتهای خصوصی صرفا از سال اخر مالی باشد (اولویت بیمه شده بیشتر و کمتر از 50 نفر) البته موارد استثنائی هم داشت مثل : ادعای سابقه پرسنل ، دستور مقامات ، مفاصاحساب نقل و انتقال و تغییر سهام و استفاده از معافیتهای بیمه ای که باعث رسیدگی بیش از سال اخر خواهد شد.
مدارک لازم برای حسابرسی بیمه کدامند؟
لیست حقوق و دستمزد
لیست بیمه تامین اجتماعی
رسید پرداختی لیست بیمه
دفاتر قانونی
قراردادها و فاکتورها
اظهارنامه مالیاتی
لیست مالیات حقوق پرسنل
قراردادهای کار و فیش حقوقی پرسنل
کارفرمایان باید تمام اسناد و مدارک مدنظر حسابرس را بصورت منظم در اختیار او بگذارند تا جلوی ابهام و اختلاف را بگیرند. اگر در زمینه حسابرسی بیمه اطلاعات کافی ندارید بهتر است قبل از حضور حسابرس بیمه پیش حسابرسی شوید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02128429192 بیمه جو : مشاور تخصصی بیمه تماس بگیرید.
کدام کارگاه ها حسابرسی بیمه می شوند؟
تمام کارگاه های شخص حقیقی و حقوقی که طبق قوانین و مقررات باید دفاتر قانونی تهیه، تحریر و نگهداری کنند حسابرسی بیمه می شوند.
آیا شرکتهای پیمانکاری هم حسابرسی بیمه می شوند؟
در صورتی که برای تمام قراردادها و فاکتورها با اعمال ضریب مفاصاحساب بیمه صادر شده و حق بیمه پرسنل هر ماه پرداخت و بدهی قطعی شده نداشته باشند دیگر حسابرسی بیمه بابت این مورد نمی شوند
پیش حسابرسی بیمه چیست و چرا انجام می شود؟
پیش حسابرسی بیمه در واقع فرایند بازبینی، کنترل و بررسی اسناد و مدارک یک کارگاه قبل از ورود حسابرس بیمه است. به این ترتیب اگر خطا یا کمبود اسناد و مدارکی وجود داشته باشد، کارفرما و پرسنل بخش مالی یک کارگاه موظف به اصلاح و برطرف کردن این کاستیها تا پیش از ورود حسابرس بیمه هستند. درخصوص پیش حسابرسی بیمه آموزش کوتاه از تجربه حضور و بررسی بیش از 200 پروژه رسیدگی را آماده کرده ام که اگر کارفرما یا حسابدار هستید می توانید با ارسال عدد 46 به شماره 09387777440 بصورت رایگان از بیمه جو دریافت نمایید.
عواقب عدم همکاری با حسابرس تامین اجتماعی
زمانی که کارفرما با سازمان تامین اجتماعی همکاری نمی کند اجازه می دهد که سازمان تامین اجتماعی به اسناد و مدارک کارگاه نزد دیگر سازمانها دسترسی پیدا کند و این یعنی بدهی چند برابری. یکی از اسنادی که می توانند دسترسی پیدا کنند اظهارنامه مالیاتی کارگاه است که از 3 جدول ترازنامه ، سود و زیان و بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهی استخراج می شود.
بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی از دفاتر قانونی
نحوه اجرای ماده 47 یا همان حسابرسی بیمه تا سال 1399 از طریق بخشنامه های 11 بازرسی صورت می گرفت اما از 1399/05/15 بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی از دفاتر قانونی جایگزین بخشنامه های قبل و ملاک عمل تامین اجتماعی شد.
مشاوره تخصصی و پیش حسابرسی بیمه از طریق شماره تلفن زیر انجام می شود :
02128429192
دیدگاهتان را بنویسید